مدل سازی فرآیندهای شیمیایی صنعتی با متلب و سیمولینک در HUGO PETERSEN GmbH



طراحی مبتنی بر مدل با MATLAB® و Simulink® روشی مقرون به صرفه برای ساده سازی و خودکارسازی روند کار طراحی ما با فعال کردن مهندسان فرآیند شیمیایی و کنترل مهندسان برای کار در یک محیط ارائه کرده است. در حالی که مهندسان فرآیند شیمیایی برهم کنش های پیچیده ترمودینامیکی و جنبشی درون کارخانه را مدل می کنند ، مهندسان کنترل الگوریتم های کنترلی را مدل سازی می کنند. سپس نیروگاه و سیستم کنترل آن را می توان در شبیه سازی حلقه بسته پویا و حالت پایدار آزمایش کرد.

روش جدید 5 تا 10 برابر سریعتر از روش مبتنی بر صفحه گسترده است و بسیار کمتر مستعد خطای انسانی است.

برای صفحات گسترده بسیار پیچیده است
یک گیاه معمولی اسید سولفوریک شامل زیر سیستم های متعددی مانند راکتورهای شیمیایی ، مبدل های حرارتی و برج های جذب است. محاسبه فعل و انفعالات ترمودینامیکی و جنبشی در هر زیرسیستم ذاتاً مشکل است. ثبت این فرآیندها در صفحات گسترده این چالش را تشدید کرد. بسیاری از مراحل دستی مورد نیاز بود: خروجی های یک زیر سیستم باید در یک صفحه گسترده جدید کپی شود تا بعنوان ورودی در مرحله بعدی فرآیند استفاده شود و غیره. یک خطای واحد در یک مرحله می تواند نتایج را برای کل فرایند حذف کند. با وجود صفحات گسترده گسترده به هم پیوسته ، شناسایی و رفع چنین خطاهایی دشوار بود.

ایجاد کتابخانه از مدلهای زیر سیستم
اولین گام در گردش کار جدید ایجاد کتابخانه ای از ماژول های قابل استفاده مجدد بود ، یکی برای هر زیر سیستم ، که مهندسان فرآیند شیمیایی می توانستند آن را در مدل های سیستم Simulink ترکیب کنند. برای مدیریت پیچیدگی کلی طرح های خود ، ما هر ماژول را به عنوان یک کلاس MATLAB تعریف کردیم ، و ما را قادر ساخت تا الگوهای طراحی شی گرا را در توسعه کل کتابخانه اعمال کنیم.

به عنوان مثال ، یک برج جذب به عنوان یک کلاس MATLAB تعریف می شود ، همچنین جریانهای سیال و گاز که به عنوان ورودی می گیرد. در برج واقعی ، گاز در انتهای یک ستون وارد شده و تا حدی جذب مایع می شود ، که از بالای برج وارد شده و از طریق ستون به پایین می رود. ما فرآیندهای ترمودینامیکی و جنبشی را در MATLAB با استفاده از کلاس هایی که توسعه داده بودیم مدل کردیم.

این کلاسها تمام عملیاتی را که قبلاً در صفحات گسترده انجام شده بود ، و همچنین چندین محاسبه جدید را که با تغییر به MATLAB فعال شده بودند انجام می دهند - برای مثال ، محاسبه گرمای تولید شده توسط جذب SO3 در غلظت های مختلف اسید سولفوریک. خروجی های مدل برج جذب ، یک جسم گازی و یک شیء مایع ، نتایج را ثبت کرده و به عنوان ورودی به زیر سیستم بعدی در نیروگاه استفاده می شود. مهندسان فرآیند ما می توانند بلاک ها را به سادگی با کشیدن و رها کردن آنها در محیط Simulink استفاده کنند ، اما می توانند کد زیر MATLAB را مطالعه کرده و کلاس های جدید MATLAB را توسعه دهند و همچنین کتابخانه های جدیدی در Simulink ایجاد کنند.

شبیه سازی فرآیندهای شیمیایی
با استفاده از کتابخانه ای از مدل های MATLAB برای زیرسیستم های گیاهی کلیدی ، مهندسان فرآیند شیمیایی ما می توانند به سرعت طرح های بزرگتر گیاهان را در Simulink بسازند و آنها را شبیه سازی کنند. به عنوان مثال ، چندین برج جذب می توانند در Simulink متصل شوند تا یک واحد جذب بزرگتر ایجاد شود (شکل 1).

hpeterson_fig1_w.jpg
شکل 1. یک واحد جذب برای گیاه اسید سولفوریک مدل شده در Simulink.
با استفاده از بلوک های زیرسیستم موجود در کتابخانه ، مهندسان می توانند به سرعت گیاهان جدید پیچیده را طراحی و شبیه سازی کنند ، تغییرات گیاهان موجود را ارزیابی کرده یا فرآیندهای جدید را ارزیابی کنند. به عنوان مثال ، آنها ممکن است دو راکتور شیمیایی و یک میکسر استاتیک را برای خاموش کردن گاز متصل کنند (شکل 2). سنسورها را می توان برای نظارت بر دما ، فشار ، جریان و سایر متغیرها در طول شبیه سازی وارد کرد.

hpeterson_fig2_w.jpg
شکل 2. مبدل شامل دو راکتور شیمیایی و یک میکسر استاتیک برای خاموش کردن گاز.
شبیه سازی ها مهندسان را قادر می سازد تا جنبه های کلیدی فرایند را تجسم کنند (شکل 3) و از مطابقت آن با مقررات زیست محیطی اطمینان حاصل کنند. به عنوان مثال ، اگر هوا به اندازه کافی برای رعایت استانداردهای نظارتی تصفیه نشده باشد ، این وضعیت با نشانگر قرمز مشخص شده است ، که نشان می دهد ممکن است به درمان بیشتر یا تغییرات دیگر در فرآیند نیاز باشد.

hpeterson_fig3_w.jpg
شکل 3. تجسم نمونه: نمودار اکسیداسیون در مقابل دما برای پردازش دی اکسید گوگرد.
یکبار فرآیند شیمیایی

[ بازدید : 6 ]

[ جمعه 29 مرداد 1400 ] 13:33 ] [ قرار ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]